Årsberetning 2018

Fortsat høj vækst i fitnessbranchen og større samfundsansvar

Det glæder mig på vegne af alle DFHO’s medlemmer at kunne meddele, at 2018 var et år med fortsat høj vækst i den danske fitnessbranche. Vækst i markedet er en væsentlig del af DFHO’s strategiske fokusområder. Det samme er fitnessbranchens bidrag til idrætsdeltagelse og folkesundhed i Danmark.

Klare strategiske prioriteter
En klar og fælles retning giver resultater, og det er ikke muligt at nå et mål, man ikke kender. Med udgangspunkt i denne erkendelse tog bestyrelsen i 2018 sammen med sekretariatet for fjerde gang i foreningens historie fat i de strategiske drøftelser og overvejelser for den kommende to­års­periode.

Vi har finpudset vores vision, mens missionen er uændret: DFHO arbejder for at gøre det attraktivt at drive fitnesscenter i Danmark, og heri indgår følgende aspekter:

• Medlemmerne: DFHO arbejder blandt andet for vækst i markedet samt fair og lige konkurrence.
• Samfundet: DFHO arbejder for folkesundhed og aktiv idrætsdeltagelse.
• Samarbejde: DFHO arbejder for gode relationer til det øvrige Idrætsdanmark.

Visionen giver os retning, og missionen giver os mening. De udgør tilsammen et vigtigt grundlag for de strategiske valg, som vi har foretaget. Det vil afspejle sig i denne årsberetning.

Medlemmerne: 2018 har været endnu et år, hvor der er kommet flere private fitnesscentre på Danmarkskortet. Det er et vidnesbyrd om, at fitness har markeret sig solidt som Danmarks største folkesport. Den udvikling vil vi stadig være med til at understøtte. Det er en mangeårig mærkesag, at konkurrencen skal være fair. Alle kan være stolte, fordi fremgangen i den private fitnessbranche sker på trods af konkurrence fra foreningslivet og fra det offentlige.

I 2018 har fair og lige konkurrence i forhold til kommunalt drevne fitnesscentre fyldt meget. Vi er nået et stykke vej, men er langt fra i mål, så det vil vi i de kommende år arbejde videre med.

Samfundet: Fitnessbranchens vækst vidner også om, at man i landets private fitnesscentre gør et godt stykke arbejde med at udvikle og forbedre idrætstilbuddene til gavn og glæde for hele befolkningen.

Væksten understøtter den nationale politiske ambition, at flere skal dyrke idræt i Danmark. Motion tænkes ind som løsning i forhold til sundhedsforebyggelse, og det glæder mig som formand at repræsentere en branche fuld af private aktører, der i meget høj grad er med til at forbedre folkesundheden.

Samarbejde: 2018 blev et år, hvor samarbejde har fået endnu større betydning særligt i kraft af, at DFHO har indgået formaliseret samarbejde med DIF og DGI og været medstiftere af Det Private Idrætsforbund.

Samarbejdsrelationerne betyder mere indflydelse til den private fitnessbranche, der fremover kan tale med kraftig styrke i den politiske debat og for den danske idrætsdeltagelse.

Jens Kramer Mikkelsen