Erhvervsskoleelever foretrækker fitness

Unge på erhvervsskoler vil gerne dyrke mere motion, og meget gerne i et fitnesscenter. Der er altså et stort potentiale for vækst i idrætsdeltagelsen blandt unge på erhvervsskolerne og dermed for fortsat vækst i fitnessbranchen.

En ny national undersøgelse har kortlagt sundheden blandt erhvervsskoleelever i hele landet, og undersøgelsens resultater om fysisk aktivitet er godt nyt for fitnessbranchen.

66 % af de unge erhvervsskoleelever vil gerne dyrke mere motion – og gerne i et fitnesscenter. 38 % af unge dyrker allerede i dag motion i et fitnesscenter hver uge.

Fitnesscentrene har med andre ord stor tilslutning blandt erhvervsskoleelever. Fitnessbranchen repræsenterer i omegnen af 800.000 brugere på landsplan. Det svarer i grove tal til, at lidt mere end hver femte voksne dansker er medlem af et fitnesscenter. Derfor er det opsigtsvækkende, at antallet er dobbelt så højt for unge på erhvervsskoler. I undersøgelsen svarer 38 %, at de dyrker motion i et fitnesscenter én eller flere gang om ugen.

Særligt de yngste elever er begejstrede fitness. Andelen af 15-19-årige erhvervsskoleelever, der dyrker motion i et fitnesscenter, er 42 %. Især drengene, der studerer inden for kontor, handel og forretningsservice, er hyppige brugere. Her svarer 51 %, at de kommer i fitnesscenteret mindst en gang om ugen.

Undersøgelsen, Sundhed og trivsel på erhvervsuddannelser 2019, er foretaget af Region Hovedstadens Steno Diabetes Center Copenhagen (SDCC) i samarbejde med Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse.

Det glæder DFHO, at de unge på erhvervsskolerne vælger fitnesscentrene til. Vi ved også fra Idrættens Analyseinstituts undersøgelse fra 2016 af danskernes motionsvaner, at 52 % af de 16-19-årige dyrker styrketræning.

De unges store interesse for fitness vidner om, at branchen også i fremtiden kan tilbyde motion til danskerne. Tallene for de sidste godt 15 år viser, at stigningen i antallet af fitnesscentre bare fortsætter og fortsætter.

Når IDAN næste udgave af danskernes motions- og sportsvaner kommer i 2020, bliver det spændende at se, hvordan tendenserne udvikler sig på tværs af geografi, generationer og tidsånden.