Momsfritagelse for undervisning i fitness står for skud

Der er udsigt til, at prisen for deltagelse i idræt hos en privat aktør - herunder fitness - bliver markant dyrere, hvis momspraksis ændres. "Uholdbart" mener DFHO

Under sommerferien udsendte Skattestyrelsen et udkast til et nyt styresignal, hvor der lægges op til en ændring af dansk praksis for momsfritagelse af blandt andet undervisning i legemsøvelser.

Vi er nu i den situation, at Skattestyrelsen har meldt ud, at man ikke længere finder, at dansk praksis om momsfritagelse for ”skole- og universitetsundervisning” i momslovens § 13, stk. 1, nr. 3 for undervisning i sprog, musik, legemsøvelser, håndarbejde, tegning, bogføring og maskinskrivning er i overensstemmelse med gældende EU-ret.

EU-Domstolen har nemlig i nogle nye afgørelse opstillet en række øvrige fortolkningsbidrag og betingelser, som i henhold til hidtidig dansk praksis ikke har indgået i fortolkningen af momsfritagelsen.

Disse fortolkningsbidrag og betingelser medfører - efter Skattestyrelsens opfattelse - en væsentlig ændring af dansk praksis, hvilket betyder at anvendelsesområdet for momsfritagelsen af undervisning indskrænkes.

Praksisændringen består i, at momsfritagelsen alene kan bringes i anvendelse, såfremt der er tale om undervisning, som medfører en overførsel af viden og færdigheder vedrørende en bred og varieret mængde af emner såvel som elevernes og de studerendes uddybning og udvikling af denne viden og disse færdigheder, efterhånden som de skrider fremad og specialiserer sig inden for de forskellige dele af skolesystemet.

Derfor oplyser Skattestyrelsen, at det er deres vurdering, at EU-Domstolen med dommene underkender dansk praksis, hvor enkeltfagsundervisning i sprog, musik, legemsøvelser mv. er omfattet af momsfritagelsen.

Skattestyrelsen skriver direkte i udkastet til nyt styresignal, at

Undervisning i legemsøvelser i fitnesscentre mv.

Udbud af undervisning i legemsøvelser har hidtil være omfattet af momsfritagelsen af undervisning.

Dette er anerkendt i både SKM2001.121.VLR og SKM2007.576.ØLR, hvor henholdsvis Vestre- og Østre Landsret med henvisning til forarbejderne til lov nr. 375 af 18. maj 1994 anerkendte, at private motionscentres ydelser til private i form af undervisning i legemsøvelser kan momsfritages, såfremt ydelserne indeholder et væsentligt element af undervisning.

Omfattet er i dag bl.a. undervisning i spinning, yoga, pilates, aerobics mv. Ligeledes gælder momsfritagelsen uanset om dette foregår på hold eller med personlig træner.

Det er imidlertid Skattestyrelsens vurdering, at denne momsfritagelse heller ikke kan opretholdes efter praksisændringen, idet den udbudte undervisning ikke vedrører en bred og varieret mængde af emner i momsfritagelsens forstand. Endvidere må disse aktiviteter anses for at være af rent rekreativ karakter.

I DFHO har vi gennem flere år arbejdet på at fastholde momsfritagelse for undervisning i legemsøvelser – seneste i 2016/2017 - hvor momsfritagelse for undervisning i legemsøvelser også stod på spil.

Det gør vi også i denne sag, om end udfordringen ser noget større ud denne gang.

Det gør den set i lyset af, at denne ændring af praksis – i modsætning til den der var lagt op til i 2016/2017 – er forankret i helt nye betingelser for momsfritagelse i EU-retten.

DFHO vil i samarbejde med Dansk Erhverv afgive et høringssvar til det nye styresignal i denne måned.

Er det korrekt, at dansk praksis om momsfritagelse for undervisning i legemsøvelser ikke længere er forenelig med EU-retten, så kalder det på en politisk løsning.

"Idrætsdeltagelsen er faldende i Danmark, og vi har slet ikke har brug, at det bliver dyrere at deltage i idrætsfællesskaberne - tværtimod" siger branchedirektør Morten Brustad.

"Vi har peget på et skattefradrag for motion som en løsning på, at økonomi generelt ikke skal være en barriere for motionsdeltagelse.

Fradragsmuligheden er et kunstgreb, som politikerne ofte anvender som stimuli eller adfærdsstyrende.

Så det ville være helt oplagt også at anvende dette her for at understøtte, at idrætsdeltagelsen for mere end 600.000-700.000 danskere ikke skal blive op til 25% dyrere."